1
Samtale. Jeg kan bruge min almenviden, sproglige formåen og situationsfornemmelse til at tilpasse mit spontane sprog til forskellige situationer, fx pararbejde, teamsamarbejde, præsentationer, møde med gæster i klassen og samtaler over grænserne via internettet.
Jeg er bekendt med høflighedsstrategier gennem egen erfaring, teksterne i bogen og TOOLS: Useful Expressions.
Jeg laver notater om sproglige iagttagelser i mit sproghæfte, jf. Your Language Notebook.
2
Præsentation. Jeg kan samle information, tage stilling til informationens relevans for modtagerne og udvælge det væsentlige indhold.
Jeg er bevidst om, hvordan man organiserer en fremlæggelse, så den virker interessant og logisk for modtagerne.
Jeg er bekendt med følgende resurser i TOOLS:
- – Presentation Idea Bank
- – Graphic Organizers
- – Models
- – Genre Tips
3
Læsning. Jeg kan følge, hvordan en tekst bygger op til en bestemt konklusion ved brug af begrundede argumenter.
Jeg har opnået viden om enkle retoriske og argumenterende virkemidler gennem læsning og analyse af tekster, samt ved at anvende TOOLS:
- – Graphic Organizers
- – Genre Tips
- – Useful Expressions
4
Læsning. Jeg kan skaffe mig viden om og forholde mig til emner udenfor min egen erfaringsverden gennem autentiske tekster.
Jeg er bekendt med et udvalg af læsestrategier.
5
Interkulturel kontakt. Jeg får den fornødne basis for at diskutere kulturmøder gennem autentiske lytte- og læsetekster.
Jeg har viden om potentielle konfliktpunkter i kulturmøder.
Jeg kan bruge følgende ’graphic organizer’ fra TOOLS: Comparison and Contrast.