1
Præsentation. Jeg kan samle information, tage stilling til informationens relevans for modtagerne og udvælge det væsentlige indhold.
Jeg er bevidst om, hvordan man organiserer en fremlæggelse, så den virker interessant og logisk for modtagerne.
Jeg er bekendt med følgende resurser i TOOLS:
- – Presentation Idea Bank
- – Graphic Organizers
- – Models
- – Genre Tips
2
Jeg øver mig i anvendelsen af kommunikationsstrategier som
• om-formulering
• overbegreber
• eksempler
• gestik
• synonymer
• forklaringer
Jeg får gennem egen erfaring viden om forskellige kommunikationsstrategiers fordele i forhold til mit eget og andres forsøg på at kommunikere.
Ud over de mange oplæg til sprogligt arbejde i Learner’s Guide, henter jeg vejledning i TOOLS:
• How to Sound English
• The English Sounds
• The English-Danish Dictionary
• Grammar Tools
• Grammar Rules
3
Sprogindlæringsstrategier. Jeg forstår koncepter som ’centrale ord’ og ’overbegreber’, og kan anvende dem til at brainstorme.
Jeg kan finde et udvalg af planlægnings- og inspirationsteknikker i TOOLS:
• Writing Prompts
• Graphic Organizers
• Models (Mind Map)
4
Skrivning. Jeg kan skrive en tekst, der tager hensyn til formål, genre og modtagerforhold.
Jeg har kendskab til tekstskabeloner og modeltekster og anvender min viden om genrer, layout, register og modtagerforhold i mit skriftlige arbejde.
5
Sproglæringsstrategier. Jeg har øvet mig i at give og modtage respons på skriftligt arbejde i overensstemmelse med det, vi lært i 7. klasse i TOOLS: Peer Conferencing.
Jeg kan bruge ’graphic organizers’ og modeltekster hensigtsmæssigt i forbindelse med egen og andres tekstproduktion i forhold til tekstens opbygning (genretræk og indhold) og layout.
Jeg kan give konstruktiv kritik og modtage andres kritik med åbent sind.
Jeg forstår og bruger min lærers forslag og rettelser vha. TOOLS: Correction Key.
TOOLS:
- – Peer Conferencing
- – Correction Key
- – Graphic Organizers
- – *Models
*Teksterne i Textbook kan også betragtes som modeltekster, idet de repræsenterer en række forskellige genrer.
6
Tekst og medier. Jeg kan producere en vellykket multimodal PowerPoint, blog og/eller webside.
Gennem arbejde online, samt diskussioner i klassen, er jeg blevet bekendt med forskellige hensigtsmæssige strukturer og funktioner i forbindelse med at kunne producere en vellykket PowerPoint, blog og/eller webside.