1
Lytning. Jeg kan ved at lytte forstå hovedindholdet i intro-teksten, den tekst jeg har valgt at fordybe mig i, de tekster, der relaterer til emnet, samt Listening Comprehension teksterne.
Jeg kender til tryk, tempo og intonation igennem klasseaktiviteter, der sætter fokus på dette aspekt af det talte sprog og er bekendt med TOOLS: How to Sound English.
2
Sprogligt fokus. Gennem det daglige arbejde med at lytte til tekster, bruge internettet og diskutere kommer jeg til at beherske en engelsk-klingende udtale – britisk, amerikansk eller noget midt imellem. Jeg er bekendt med den hjælp og øvelse, jeg kan få i de relevante afsnit i TOOLS: Presentations, Phonetics, Catch Me If You Can (Games), How to Sound English, The English Sounds. Jeg laver notater i mit sproghæfte, jf. Learner’s Guide, ”Your Language Notebook”.
3
Sprogindlæringsstrategier. Jeg er øvet i at identificere keywords og tage notater til senere brug. Det er oplagt i forbindelse med det daglige arbejde, forskellige Listening Comprehension opgaver samt fremlæggelser. Jeg er bekendt med TOOLS, der omtaler notateknik bl.a. i opslagene om Narratives og Presentations.
4
Læsning. Jeg kan forstå hovedindholdet i introteksterne og den tekst eller de tekster jeg møder i det videre arbejdet. Jeg laver også Reading Comprehension. opgaverne.
Jeg er bekendt med og afprøver læsestrategier til forskellige teksttyper og formål. Jeg har orienteret mig i TOOLS teksten om Reading Strategies og været med, når læreren har snakket om læsestrategier.
5
Skrivning. Jeg kan skrive en forståelig og sammenhængende tekst med udgangspunkt i en opgave i Learner’s Guide eller på eget initiativ. Jeg har kendskab til tekstopbygning og afsnitsinddeling i forskellige teksttyper.
Jeg er bekendt med de forskellige TOOLS, der omhandler det at skrive, fx:
• Before You Write
• Strong Sentences
• Powerful Paragraphs
• Narratives
• Opinion Organizer
• Useful Expressions
6
Sprogligt fokus. Jeg kan bruge mit ordforråd, viden om grammatik, bevidsthed om genrer samt ’peer conferencing’ samt ’feed forward’ fra min lærer til at forbedre mine egne tekster.
Jeg kan bruge forskellige TOOLS i forbindelse med tekstproduktion, fx:
• Before You Write
• Strong Sentences
• Powerful Paragraphs
• Narratives
• Opinion Organizer
• Useful Expressions
• Spelling Rules
• Grammar Tools
• Regler for engelsk grammatik.
7
Sprogindlæringsstrategier. Jeg kan bruge ’graphic organizers’ og modeltekster hensigtsmæssigt i forbindelse med min egen tekstproduktion i forhold til tekstens opbygning (genretræk og indhold) og layout.
Jeg kender til og kan anvende forskellige TOOLS til
Tjek af egen tekst
• The Danish/English Dictionary
• Grammar Tools
• Regler for engelsk grammatik.
Respons
• Peer conferencing
• Lærerens ’feed forward’.
Renskrivning af egen tekst
• Correction Key
• Regler for engelsk grammatik.