1
Lytning. Jeg kan ved at lytte forstå hovedindholdet i
• intro-teksten
• pick and choose-teksterne
• tekster, der relaterer til emnet
• listening comprehension- teksterne.
Jeg kan bruge titlen, layoutet, illustrationer og min viden om emnet til at støtte lytning.
2
Samtale. Jeg kan bruge min almenviden samt information fra teksterne til at bidrag til en diskussion om emnet. Jeg kender og kan benytte relevante gambitter fra TOOLS: Presentation Idea Bank og Useful Expressions. Jeg samler gambitter, som jeg finder i læse- og lytteteksterne i min Language Notebook.
3
Præsentation. Jeg kan samle information, tage stilling til dens relevans for modtagerne og udvælge det relevante indhold.
Jeg er bevidst om, hvordan man organiserer en fremlæggelse, så den virker interessant og logisk for modtagerne.
Jeg er bekendt med følgende hjælp i TOOLS:
• Presentation Idea Bank
• Models
• Genre Tips
• Useful Expressions.
4
Kommunikationsstrategier. Jeg indgår konstruktivt i mundtlig interaktion og ’negotiation of meaning’, inkl brug af strategier som brug af omformulering, overbegreber, eksempler, gestik, synonymer, forklaringer og lignende.
Min egen sproglige viden og fornemmelse er basis for at opdage andres kommunikationsproblemer. Begge udvikles løbende, og jeg er bekendt med følgende redskaber i TOOLS:
• Presentation Idea Bank
• How to Sound English
• The English Sounds
• Online Dictionaries for Kids
• Useful Expressions
• Grammar Rules.
5
Sprogindlæringsstrategier. Jeg får udvidet min viden om modtagerforhold, register og genre.
Jeg er bekendt med TOOLS: Presention Idea Bank. Jeg arbejder specifikt med opgaverne i sproglig bevidsthed, fx:
• Register (LG, p. 48)
• Appropriate and Inappropriate Language (LG, p.90)
• My First Word (Textbook, p. 149)
• Taboo Words (LG, p. 94)
• Appropriate Language (LG, p. 94)
• Rap (LG, p. 95).
6
Læsning. Jeg kan skaffe mig viden om og forholde mig til emner udenfor min egen erfaringsverden gennem autentiske tekster.
Jeg er bekendt med et udvalg af læsestrategier.
5
Sprogligt fokus. Jeg kan bruge mit ordforråd, viden om grammatik og bevidsthed om genrer til at skrive en rimelig sprogligt korrekt og passende tekst.
Jeg kan bruge forskellige TOOLS i forbindelse med tekstproduktion, fx:
• Writing Prompts
• Genre Tips
• Poetic Devices
• Online Dictionaries for Kids
• The Thesaurus
• Useful Expressions
• Your Language Notebook
• Grammar Tools
• Grammar Rules.
Jeg laver notater om sproglige iagttagelser i mit sproghæfte, jf. Your Language Notebook.
6
Sproglæringsstrategier. Jeg kan bruge ’graphic organizers’ og modeltekster hensigtsmæssigt i forbindelse med min egen tekstproduktion mht. tekstens opbygning (genretræk og indhold) og layout.
Jeg kender til de modeltekster, der findes i TOOLS, samt modeltekster fra andre fag. Teksterne i Textbook kan også betragtes som modeltekster, idet de er eksempler på en række forskellige genrer.