A Piece of Cake, årsplan 6. klasse

Her får du en årsplan og læringsmål for A Piece of Cake 6. Læringmålene er udledt af Fælles mål for engelsk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. engelskundervisningen med Alineas fagportal til engelsk – Gekko-engelsk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-engelsk.

Kapitel 1: Amazing Adventures

Lektioner

24

Fx uge

33-40

Dette kapitel handler om opdagelsesrejsende og eventyrere, og om deres bedrifter. Hvem opdagede Australien? Hvem nåede som den første Sydpolen? Hvordan er det at sejle alene på verdenshavene i en alder af 16? Eleverne læser tekster i forskellige genrer, de lytter, ser videoer og samtaler – alt sammen input, som eleverne skal arbejde videre med og senere præsentere i form af interviews, podcasts, dagbogsopslag, rollespil, etc. Det sproglige arbejde i dette kapitel har fokus på adjektiver, synonymer/antonymer, adverbier og verber i present perfect (førnutid). Cooperative Learning er en gennemgående arbejdsform. Kapitlet afsluttes med et projekt.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: What's the Difference?

Lektioner

21

Fx uge

41-48

Identiske tvillinger, siamesiske tvillinger, copycats, oprørere, eller bare helt almindelige teenagere – eleverne vil i dette kapitel møde dem alle. Eleverne reflekterer over og diskuterer, hvad vi gør for at indpasse os eller skille os ud. Eleverne læser og lytter, samtaler og diskuterer og arbejder med læse- og lyttestrategier, Det sproglige arbejde har fokus på sammenlignende billedsprog as … as og like, på pronominer og synonymer. Ordforrådsarbejdet har som i alle kapitlerne en høj prioritering. Eleverne præsenterer deres produkter mundtligt såvel som skriftligt i form af shows, rollespil, ClassBook updates og class posters. Cooperative Learning er en gennemgående arbejdsform. Kapitlet afsluttes med et projekt.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: Money Makes the World Go Round

Lektioner

18

Fx uge

49-4

Dette kapitel belyser penge fra forskellige vinkler og giver også stof til eftertanke. Vi møder bl.a. Denise, som i stedet for at holde fødselsdag beder sin familie og sine venner donere de penge, som de ellers ville spendere på gaver, til en hjælpeorganisation. I det sproglige arbejde er der fokus på utællelige navneord, verber: uregelmæssige og regelmæssige, adjektivernes bøjning, synonymer og antonymer. Eleverne præsenterer deres produkter mundtligt såvel som skriftligt i form af rollespil, online posters, PowerPoint præsentationer, blog entries, etc. Cooperative Learning er en gennemgående arbejdsform. Kapitlet afsluttes med et projekt.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: What's the Hype About Hackney?

Lektioner

24

Fx uge

5-13

Tidligere en fattig forstad i London, nu hip og trendy med fantastiske sportsfaciliteter, en af Englands bedste skoler og et nyt olympisk stadion. What a change! Vi ser og oplever Hackney gennem to teenagere, som fortæller os om deres Hackney før og nu, deres dagligdag, deres skole og interesser samt om de lokale festivaler. Her er masser af kulturelt input, som eleverne kan sammenligne med egne forhold. Det sproglige arbejde har fokus på udvidet tid, imperativ, adjektiver og præpositioner. Eleverne præsenterer deres produkter mundtligt såvel som skriftligt i form af rollespil, online posters, en opskriftsbog, invitationer, etc. Cooperative Learning er en gennemgående arbejdsform. Kapitlet byder på to projekter: British school weeks og Our town/neighborhood.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Are You Online?

Lektioner

21

Fx uge

15-21

Dette kapitel handler om nogle af den digitale tidsalders mange muligheder – set fra den positive side såvel som den negative. Emnerne er fx Online language, Cyberbullying, Fanfiction, Blogging.

Eleverne arbejder med teksttyper som: faktuelle tekster, nyhedsartikler, interviews, Classbook indslag og akronymer. De samtaler om daglige rutiner, udtrykker holdninger og sympati. Eleverne lærer at anvende simpel og udvidet nutid og datid. Eleverne skriver blogindlæg, laver et radiospot, kommenterer ClassBook updates, laver præsentationer, designer en anti-bullying poster.

Ordforrådsarbejde har som i alle kapitler en høj prioritet, ligesom Cooperative Learning er en gennemgående arbejdsform.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: Being New

Lektioner

12

Fx uge

22-25

Hvordan er det at være ”ny” i klassen. Kortfilmen New Boy er udgangspunkt for arbejdet med emner som: mobning, venskab, diskrimination, tab. Der er fokus på følelser og dermed på adjektiver både positive og negative. Eleverne arbejder scene for scene med kortfilmen. De kommenterer, laver små tableauer og skriver resumeer. Filmen følges op af to tekster, som beskriver to helt forskellige verdener – Mandelas og Roald Dahls. Den fattige drengs første skoledag versus den riges. I forbindelse med disse to tekster arbejder eleverne med tekstforståelse, at finde biografiske oplysninger på nettet, etc. Ordforrådsarbejde har som i alle kapitler en høj prioritet, ligesom Cooperative Learning er en gennemgående arbejdsform.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.